top of page

Elke in Togo

Ontdek hier mijn wilde avonturen!

1200px-Flag_of_Togo.svg.png
Blog: Kop
Blog: Blog2
Zoeken
  • Foto van schrijverElke Stragier

Blog 16: Terug naar school!

Woensdag 3 april: hernemen van het schoolleven.

We zitten reeds in week 8 het Togolees avontuur. Woensdag 3 april begon het schoolleven terug voor ons. Gek dat de school herstart op een woensdag, middenin de week. Ook raar dat de paasvakantie totaal niet aansluit met Pasen. Pasen valt pas zondag 21 april.

De ochtend begon zoals gewoonlijk om 7u met het vegen van het schoolterrein en de klaslokalen. Om 7u20 brachten we met zijn allen een groet aan de vlag. Vervolgens hield de directeur een toespraak die wel tot 8u duurde. De toespraak ging over de compositions van het afgelopen semester en over het komende 3de semester. Hij vertelde de kinderen dat iedereen hun best moet doen om betere resultaten te behalen dan het vorige semester. Nadien mochten de leerlingen naar de klas toe en hielden alle leerkrachten samen met de directeur nog een kleine bijeenkomst.

Om 8u zaten we dus eindelijk in de klas. Benieuwd of het nieuwe semester identiek is aan het 2de semester. Mijn leerkracht vraagt de leerlingen na te denken over het 2de semester. Hun hoofd ligt op de bank voor zo’n 10-tal minuten. Nadien geeft de leerkracht een preek aan de leerlingen die het minder goed deden. Hij lacht hen uit, recht in hun gezicht. Om te eindigen vraagt hij aan de klas:

- Wie van jullie wil naar CM1 volgend jaar?

- Wat willen jullie later worden?

- Wie zijn ouders waren blij met de uitslag van de compositions?

- ‘Naam leerling’, hoeveelste was je in het 1e semester en hoeveelste was je nu? Is dit goed of niet goed?

Tot slot bestond de volledige ochtend uit het verbeteren van de compositions van het 2de semester. Bizar dat ze dit nu pas verbeteren, want mijn klas had woensdag 6 maart en donderdag 7 maart proefwerken. Exact 1 maand geleden dus.

Donderdag 4 april: ochtend

Vandaag zijn we donderdag 4 april. De tweede schooldag na de vakantie. Opnieuw bestond de ochtend uit het verbeteren van de afgelopen compositions. Plots kwam de directeur en de leerkracht van CE1 (3de leerjaar) binnen. Ze namen plaats achteraan in de klas en hadden een schriftje bij. Ze noteerden alles wat M. Atsou deed. De directeur vertelde me dat ze kwamen observeren om te kijken of M. Atsou klaar is voor de inspectie die wellicht volgende week komt. Daarna gaf hij de leerlingen een toespraak dat de leerlingen goed moeten meewerken vandaag, maar ook de komende dag en ZEKER wanneer de inspectie langskomt.

Na de speeltijd, om 9u35 begon het ‘conseil’. We zaten met alle leerkrachten individueel aan een bank onder de boom waar uiteraard schaduw is. 😉 Dit jaar bezoekt de inspectie alle scholen om een kijkje te nemen in de klassen CE2 (mijn klas) en CM1. Zoals eerder vermeld bezocht de directeur en de leerkracht van het 3de leerjaar mijn leerkracht. De overige leerkrachten bezochten de klas van CM1. De leerkrachten die een bezoekje brachten in CE2 en CM2 waren de jury. Ze moesten hun ‘rapport’ uitbrengen en ‘remarques de jury’ meedelen. Ook vroeg de directeur wat ik van opmerkingen had op de gegeven les van de leerkracht deze ochtend. Ik schrok omdat ik deze vraag niet zag aankomen, maar vertelde dat ik het goed vind dat de meester veel gebruik maakt van tussendoortjes zoals liedjes zingen. Dit ‘conseil’ ging door tot 12 uur. Kleine details zoals: datum vergeten op het bord te schrijven, vergeten het materiaal te controleren, enkele leerlingen staan teveel recht, … kwamen aan bod. Er mag niets aan het lot worden overgelaten als de inspectie komt! Ik ben vrij benieuwd hoe de inspectie in zijn werk gaat. Zijn het echt zo’n ‘kwaaie’ mannen als men hier beweert. Letten ze wel echt op zo’n kleine details?

Donderdag 4 april: middag

Deze middag kwam ik toe op school en ging de bel precies maar niet af. Op het schoolplein stonden slechts 2 motto’s, wat dus wou betekenen dat er slechts 2 leerkrachten aanwezig waren. Om 15u10 besloot mijn leerkracht toch iemand aan te stellen om de bel te laten afgaan. De ganse middag bestond uit het maaien van het voetbalveld met de ‘coupcoup’ of de ‘houe’. Dit komt omdat de inspectie volgende week langskomt en de ganse school in orde moet zijn. Bizar om te zien hoe zo’n jonge kinderen al met zo’n scherpe werktuigen aan het werk moeten. Tot 17u moesten ze op het veld blijven maaien. Als we thuis nog eens onze grasmaaier moeten uithalen om ‘weer’ het graf af te rijden, zal ik toch nog eens denken over hoe het er hier aan toe ging. 😉 Om 17u ging het belsignaal. Mijn leerkracht zei nog snel in de klas dat iedereen morgen vroeg aanwezig moet zijn om ook de klas volledig op te kuisen. Eens buiten op het schoolplein, bedankte de leerkracht van CM2 de leerlingen voor het harde werk van deze middag.




Hieronder geef ik een schematische voorstelling van het onderwijssysteem in de lagere school:



14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page